27.02.24
Arbejdet med at støbe elementer til verdens længste sænketunnel er en delikat affære, der kræver både omhyggelighed, dygtighed og ikke mindst beton i særklasse. Magasinet BETON har været en tur i Rødby,…
18.09.23
Ingen ankerstave i ydervæggene og monolitisk støbning er to udfordringer, der har betydet udvikling af nye støbeforme og en støbemetode, der kun sjældent er set i Danmark. Det er resultatet af et tæt samarbejde mellem…
06.09.23
Femern Bælt-forbindelsen er det største danske infrastrukturprojekt til dato. Prøvestøbningerne er slut, og nu er det alvor. Både når det gælder om at sikre projektets kvalitet og ikke mindst sikre…
31.05.23
Fra og med 2027 kan bilerne suse under Svanemøllehavnen og videre under Kalkbrænderihavneløbet for derefter at se dagens lys igen i udmundingen ved Kattegatvej på Nordhavnen. Første spadestik til et nyt, stort…
08.08.22
Femern Bælt-tunnelen forventes at stå færdig i 2029. Men inden arbejdet for alvor gik i gang på den danske side i 2020 og den tyske side i 2021, er der gået mere end 10 års forarbejde med holdbarhedstest af den beton,…
06.07.22
Efter flere års forberedelser er hovedentreprenøren på tunnelen under Femern Bælt, Femern Link Contractors (FLC), nu klar til at udføre de første prøvestøbninger af et tunnelelement, der skal sikre, at…
14.08.14
Ved øresundsprojektet var det en udfordring at nå til enighed om betonkravene på grund af nationale forskelle. I forbindelse med Femern-tunnelen er det gået glat at opnå konsensus.
14.11.11
Tilbagebetalingstiden for en fast forbindelse over Kattegat fra Vestsjælland til Østjylland. Betonsammensætninger til Femern-forbindelsen. Både besluttede og mere luftige faste forbindelser var i fokus på Dansk…
14.05.11
Delmaterialer, betonsammensætning, produktionsudstyr, udstøbning, efterbehandling, certiļ¬cering og uddannelse. Det er bare nogle af de områder, hvor Femern A/S vil stille betonkrav.
14.11.09
Femern A/S er i fuld gang med at udarbejde kravene til beton for den kommende faste forbindelse. De 120 års levetid skal i høj grad opnås gennem færre udførelsesfejl og minimering af defekter.