Selvom den med sit imposante udtryk ligger solidt i vandkanten øst for Roskilde Havn og ikke ligner en bygning, man sådan lige løber om hjørner med, har Vikingeskibsmuseet, der er tegnet af arkitekt Erik Christian Sørensen i 1968, gennem de senere år ført en usikker tilværelse. Bygningens imposante betonarkitektur står i kontrast til de skrøbelige vikingeskibe med mere end 1.000 år på bagen, men faktisk har fremtidsudsigterne for bygningen været lige så skrøbelige.
Museet åbnede i 1969, og i en periode var Erik Christian Sørensens værk fredet. Lige ind til daværende kulturminister Mette Bock i 2018 affredede bygningen efter en ansøgning fra Vikingeskibsmuseet, der - meget forståeligt - mere tænkte i sikring af kulturarven end betonarkitektur. Som tiden gik, blev det nemlig mere og mere tydeligt, at noget måtte ske, idet klimaændringerne udgør en bestandig større trussel mod bygningens delikate indhold.
Placeringen i et aggressivt miljø kombineret med stadig hyppigere og mere voldsomme oversvømmelser har tæret på betonkonstruktionen, ligesom vandet gentagne gange har været en fysisk trussel mod museet. Så sent som ved stormen Pia i december 2023 var den gal igen, og siden affredningen, har man diskuteret frem og tilbage, hvad der skulle ske med bygningen. Blandt andet om den kunne redes eller om den skulle rives ned.
Hvorvidt man kunne forestille sig en situation, hvor bygningen rent faktisk ville blive revet ned til fordel for et nybyggeri, står hen i det uvisse, for resultatet af de mange overvejelser er blevet en salomonisk løsning. Frem mod 2030 skal hele området nemlig klimasikres. Det betyder blandt andet etablering af en ny museumsbygning højt hævet over vandenes hærgen samt klimasikring af den eksisterende museumsbygning, der altså bevares og konverteres til nye formål.
Den 11. januar blev det offentliggjort, at Lundgaard & Tranberg Arkitekter har vundet konkurrencen om at skabe et nyt, klimavenligt hjem til Vikingeskibene, hvilket skal ske i samarbejde med Marianne Levinsen Landskab, Christoffer Harlang Architects, Aaen Engineering, Niras Engineering og JAC Studios. Når den del af projektet er tilendebragt, og vikingeskibene er flyttet til deres nye hjem, går man i gang med en større ombygning og renovering af den eksisterende museumsbygning.
”Inden konkurrencen blev udskrevet, var der ingen, der vidste, hvad der skulle ske med bygningen, men det var vores klare holdning, at hvis ikke det lå i planerne, at den skulle bevares, ønskede vi ikke at deltage,” forklarer arkitekt og partner Malene Hjortsø Kyndesen fra Lundgaard & Tranberg Arkitekter. Sammen med kollegaen Mikkel Kjærgård Christiansen er hun lykkelig for at få lov til at arbejde med projektet, der jo i virkeligheden både er et arkitektonisk og et kulturhistorisk projekt.
”Selvfølgelig har det været spændende at være med til at skabe den nye museumsbygning, men det har også været spændende at være med til at definere det nye liv, der venter den gamle museumsbygning og aflæse, hvad den kan anvendes til i fremtiden,” forklarer Mikkel Kjærgård Christiansen. Faktisk var det en del af arkitektkonkurrencen, at der skulle bydes ind med forslag til ikke alene klimasikring af den eksisterende betonbygning, men også den fremtidige anvendelse.
”Helt konkret laver vi en påstøbning på soklen, der medvirker til at bølgerne brydes tidligere og vi har ligeledes tilføjet en støbt brystning bag glasset. Derudover sikrer vi hallen nedefra ved at støbe et nyt terrændæk, der betyder, at bygningen ikke løfter sig af vandtrykket, forklarer Mikkel Kjærgård Christiansen videre. Ligeledes åbnes gavlene op med nye vinduespartier således, at bygningen bliver både mere lys og luftig.
På Betonreparationsdagen, der blev afviklet i Kolding i starten af februar med Dansk Betonforening som arrangør, kunne man høre projektchef Kristoffer Kejser fra Vikingeskibsmuseet fortælle om fremtidsplanerne for den eksisterende vikingeskibshal. Han glæder sig over, at en betonbygning med høj kulturhistorisk værdi bevares, og han ser frem til at arbejde med den treenighed, som gammel beton, renoveret beton og ny beton vil udgøre.
”Så vidt det er muligt, vil vi arbejde på at bevare bygningens oprindelige udtryk, men det er klart, at vi må tilgå opgaven med et åbent sind. Det er jo ikke utænkeligt, at der viser sig overraskelser, når først vi begynder at åbne konstruktionen op,” siger Kristoffer Kejser. Han forklarer videre, at Erik Christian Sørensen gennem en årrække har været involveret i planerne for bygningens fremtid, ligesom man på et tidspunkt rent faktisk overvejede bygningens eksistensberettigelse.
”Selvom man i dag kan sige, det er en dristig placering lige i vandkanten, er der jo helt klart en idé i, at det nuværende museum er placeret, så det åbner sig ud mod landskabet, og det blev på et tidspunkt overvejet, om man skulle rive bygningen ned og opføre en ny samme sted og efter samme koncept. Men Nationalmuseet meddelte os på et tidspunkt, at de gamle vikingeskibe rent faktisk ikke længere kan tåle dagslys, og så faldt den plan til jorden,” forklarer Kristoffer Kejser.
I dag er det Vikingeskibsmuseet selv, der ejer skibene, og sammen med Roskilde Kommune har man derfor arbejdet for en helhedsløsning, som altså har resulteret i en ny museumsbygning i træ uden vinduer, som er placeret på områdets højeste punkt i kote 3.20 over daglig vande. Når vikingeskibene til sin tid er flyttet ind i deres nye hjem, går man så i gang med at konvertere den nuværende museumsbygning til nye formål.
En ny lokalplan for området vil betyde, at den bliver åben ikke blot for museets gæster, men for alle, hvorfor den vil kunne benyttes til en række nye formål og blive et nyt samlingssted for kommunens borgere. Blandt andet rykker den café, der i dag ligger på Museumsøen i havnen, ind i bygningen, ligesom man vil arbejde på at skabe større sammenhæng for hele området og ikke mindst en arkitektonisk helhed mellem nyt og gammelt.
”Vi har finansieringen af den nye museumsbygning på plads, blandt andet via støtte fra en række fonde samt Roskilde Kommune og en bevilling fra Folketinget, men på sigt skal vi også have skaffet støtte til bevarelse af Erik Christian Sørensens betonarkitektur, som bestemt rummer kulturhistoriske værdier og som jeg er meget glad for, det nu er lykkedes at bevare, så den fremadrettet fortsat kommer til at spille en rolle i sammenhæng med museets aktiviteter,” slutter Kristoffer Kejser.
2023: Arkitektkonkurrence.
2024-2025: Lokalplan og projektering.
2025- 2027: Byggeriet af ny bygning til skibene og ankomsthal.
2028: Vikingeskibene flyttes til den nye bygning.
2028-2030: Transformation af Vikingeskibshallen og landskabsdesign.