Nordhavnstunnelen, der er et af Københavns største infrastrukturprojekter, går nu ind i en ny fase. Vejdirektoratets entreprenør Besix/MTH JV går nemlig nu i gang med at grave ud til selve tunnelen, der skal forbinde Østerbro og Nordhavn. I løbet af 2024 skal omkring 500.000 kbm. jord håndteres, og størstedelen skal transporteres væk fra byggepladsen for at give plads til selve tunnelbyggeriet.
Først blev der sejlet sand ind, og en stor del af Svanemøllehavnen blev fyldt op. Dernæst blev der vibreret og banket spuns, sat sekantpæle samt jord- og opdriftsankre. Nu kan man så se en ende på de seneste mange måneders støjende anlægsarbejde, og entreprenøren skal til at fjerne jord og sand for at give plads til selve støbningen af tunnelen.
På hjørnet af Skudehavnsvej og Færgehavnsvej står nu en færdigstøbt 1:1 model af en tunnelvæg. Mock-up'en er otte meter høj og seks meter bred med en fire meter dyb bundplade samt en top plade på to meters dybde. Der er brugt knapt 130 tons beton til denne støbning. Det er blot en tusindedel af den totale mængde beton, der går til projektet, men modellen giver forbipasserende et godt indtryk af, hvad det handler om, når man går i gang med sådan et projekt.
I processen med at støbe denne mock-up har entreprenørens betonsjak gjort sig gode erfaringer, som kan bruges når tunnelstøbningen for alvor går i gang i løbet af sommeren. Støbearbejdet er nemlig mere kompliceret end som så. To fugebånd skal holde grundvandet ude af tunnelen. Det ene er en blød gummimembran, det andet indeholder også en stålplade, hvilket kræver en sikker hånd at håndtere, da der arbejdes med mange meter ad gangen.
Nordhavnstunnelen er en Cut & Cover tunnel, hvilket betyder, at der først skal graves ud og derefter støbes betonbund, sider samt loft i udgravningen, som efterfølgende bliver dækket til. Mere end 270.000 kbm. jord vil i den kommende tid forlade byggepladsen på Nordhavnssiden og blive kørt i depot, ligeledes i Nordhavnen. Derudover vil mere end 90.000 kbm. jord blive nyttiggjort i forbindelse med anlægget.
Selve udgravningen af tunneltraceet kommer til at vare hele 2024, og i følge Mette Stender, som er projektleder i Vejdirektoratet, vil der forventeligt være op til 200 daglige lastbiltransporter fra Svanemøllehavnside og Nordhavn, når udgravningen kommer op i kadence i løbet af foråret og sommeren.
Man starter med udgravningen på Østerbrosiden. Her skal en stor del af de mange ton sand, mere end 337.000 ton i alt, der blev fyldt i Svanemøllehavnen for et års tid siden, igen fjernes i tunneltraceet. I første omgang bliver sandet genbrugt på byggepladsen til adgangsveje og til at styrke arbejdsplatformen.
I alt kræver projektet cirka 4 km. spuns med en højde på 15 meter, og dette arbejde er nu afsluttet undtagen i et enkelt felt i Svanemøllehavnen, hvor undergrunden giver store udfordringer med at få spunsjernet helt ned og på plads. Udfordringerne skyldes, at kalken her er meget hård og derfor er det ekstra tidskrævende at få spunsen ned i den korrekte dybde.