Femern Bælt projektet til 55,1 mia. gode, danske kroner er for længst skudt i gang, men det siger sig selv, at et projekt af den størrelse, der strækker sig helt frem til 2029, vil rumme en række milepæle, der hver for sig vil markere vigtige indsatspunkter. Et af dem fandt sted den 8. juni, hvor der var rejsegilde på byggepladsen ved Rødbyhavn for at markere, at den bærende konstruktion er rejst, og taget er lagt på den første af tre produktionshaller.
Her skal de i alt 79 betonelementer på hver 217 meter fordelt på 9 segmenter, der kommer til at udgøre Femern Bælt tunnelen, støbes. Hallen står nu klar med både tag og facader, hvilket er helt i tråd med tidsplanen, idet prøvestøbningerne går i gang inden længe. De 79 betonelementer kommer hver til at rumme 2 tunnelrør til biler, 2 til tog samt en servicekorridor, og man er i fuld gang med at forberede den første prøvestøbning.
”Denne fabrik er et synligt bevis på, hvad enestående ingeniørarbejde og solidt håndværk kan skabe. Alle, der har del i byggeriet af dette megaprojekt, kan være stolte over, at de er med til at bygge en forbindelse, der vil komme mange fremtidige generationer til gavn, sagde administrerende direktør Henrik Vincentsen, Femern A/S i forbindelse med rejsegildet, der havde deltagelse af omkring 1.000 arbejdere på projektet.
Når tunnelfabrikken står færdig, vil den optage omkring 1 mio. kvadratmeter af byggepladsen. De klimakontrollerede haller er med til at sikre, at tunnelelementerne kan støbes med høj kvalitet. Det er helt essentielt, da Femern Bælt tunnelen er designet til at holde i mindst 120 år. Når alt er klart, vil der ifølge kommunikationskonsulent Jesper Bøgh fra Femern A/S blive produceret 500 kubikmeter beton i timen.
Den første af de i alt seks produktionslinjer forventes at stå klar ved årsskiftet, og nedsænkningen af tunnelelementer begynder i løbet af næste år. Ifølge Sébastien Bliaut, der er administrerende direktør i hovedentreprenøren Fermern Link Contractors (FLC) var rejsegildet en festdag, hvor man fejrede de mange hundrede arbejdere, der har knoklet for at bygge verdens største betonelementfabrik.
FLC skal opføre selve Femern Bælt tunnelen, portalbygningerne på begge sider af Femern Bælt, og den fabrik, der skal støbe tunnelelementerne. FLC opfører også den by i Rødbyhavn, der skal huse tunnelarbejderne. Fehmarn Belt Contractors (FBC) skal udføre gravearbejder til søs og opføre de to arbejdshavne på dansk og tysk side samt de nye landområder, der opstår som følge af udgravningen. Dertil kommer forberedende arbejder til tunnelportalen.