Betonfagene i Langelandsbroen skal forstærkes, og derfor er Vejdirektoratet i gang med en renovering, der hovedsageligt foregår inde i brodrageren.
Den gamle beton skal hugges væk, hvor der skal laves forankringsblokke af ny beton. Det sker normalt ved at bruge en elhammer, men af hensyn til arbejdsmiljøet har entreprenøren Aarsleff Rail A/S taget en nedbrydningsrobot i brug. Den skal hugge otte centimeter ned i 144 felter med en bredde på 50 cm og en længde på 135 cm.
Arbejdet med broen indebærer en forspænding af broens betonfag, og i alt er der 19 fag, som skal forstærkes. Arbejderne omfatter etablering af 144 forankringsblokke af beton ved broens indvendige kassedragervægge og forspænding af de 19 betonfag (det 20. blev udført som pilotprojekt primo 2020)
Forspændingen består i, at der i hver ende af hvert enkelt af de 5 parallelle celler i et brofag etableres to forankringsblokke i beton, der via kraftig armering og dorne, har rigtig godt fat i broens beton. Når betonen er hærdet, spændes et stålkabel ud mellem hvert sæt af ankerblokke, så kablet svæver langs broens betonvægge, udspændt med stor kraft.
Arbejdet står på i perioden oktober 2020 - maj 2022.