To tredjedele af det nye museum er underjordisk. For at give plads til et så stort haverum som muligt og samtidig illustrere dualiteten i H.C. Andersens forfatterskab mellem det virkelige over jorden og det eventyrlige under. Haven, der er åben for Odenses borgere, er samtidig et blødt link mellem den middelalderlige bydel med det lille gule hus, som var H.C. Andersens fødehjem, og den nye urbane del af Odenses bymidte.
Arkitektvirksomheden Kengo Kuma & Associates har med museet skabt et slynget univers i flere niveauer, der opløser hierarkiet mellem oppe, nede, inde og ude, det virkelige og det eventyrlige. Præcis som forfatteren så ofte gjorde det selv.
“Vi ønskede at fange essensen af H.C. Andersens fantastiske verden ved at komponere et museumsrum som en serie af cirkulære former, der tangerer hinanden i en kæde. For på den måde at illustrere bevægelsen mellem det virkelige og det eventyrlige,” siger Yuki Ikeguchi, Partner og Executive Vice President i Kengo Kuma & Associates.
Den japanske arkitektvirksomhed har, med udgangspunkt i en stor fascination af H.C. Andersens værker, designet en magisk labyrint af rå, in-situ-støbte betonvægge, der danner buede trapperum og rampeforløb over og under jorden. De underjordiske betoncirkler er gengivet og reflekteret i haven i form af et cirkulært hækforløb.
Centralt i projektet er en snoet betonrampe, der går fra adgangsniveau og ned til udstillingen under jorden. Langs rampen føres den besøgende gennem forfatterens virkelige liv, imens man igennem en mere eller mindre transparent skærm fornemmer eventyrenes verden på denne anden side.
Konstruktionerne under jorden er udført i beton og over jorden i en kombination af beton og træ. Museet rummer mange synlige in-situ-støbte betonkonstruktioner ud over væggene. Den trekantformede facettering af det dobbeltkrumme dæk er skabt med udgangspunkt i søjleplaceringer under jorden, som igen er placeret langs de tangerende cirkler. Herudover består betonarbejdet af mange runde former med meget få hjørner på 90 grader.
”Det var et stort udviklingsarbejde at perfektionere de kringlede former i beton. Geometrien mellem de to grænseflader, krumningen og den store rampe, der leder gæsterne til det underjordiske univers, var både kompleks og udfordrende,” forklarer Yuki Ikeguchi og roser samarbejdet med det meget erfarne team af betoneksperter i NCC.
“Vores design reflekterer essensen af H.C. Andersens forfatterskab arkitektonisk og landskabsmæssigt. Hans fortællinger har en stærk stemme, der stadig taler tydeligt til os i dag.“
Fakta |
|
Bygherre | Odense Kommune/Odense Bys Museer (finansieret af: AP Møller Fonden/Augustinus Fonden/Knud Højgaards Fond/Nordea Fonden) |
Arkitekt | Kengo Kuma & Associates, C&W Arkitekter |
Landskabsarkitekt | Masu Planning |
Rådgiver | Søren Jensen Rådgivende Ingeniører |
Entreprenør | NCC Danmark |
Betonproducent | Heidelberg Materials Beton Danmark |
Placering | Odense |
Færdigt | 2021 |
In-situ Prisen fejrer det pladsstøbte byggeri og de mange spændende muligheder, der er ved brug af fabriksbeton.
Den samlede jury i In-situ Prisen består af: Sophus Søbye, arkitekt MAA, adm. dir. i Sophus Søbye Arkitekter og Jesper Gottlieb, arkitekt MAA, Gottlieb Factory samt Ane Cortzen, arkitekt og tv-vært. In-situ Prisen 2023 er sponseret af Brunsgaard A/S, PERI Danmark A/S, Paschal-Danmark A/S og Aalborg Portland A/S.
Vinderen af Betoninnovations Prisen, In-situ Prisen og Betonelement Prisen offentliggøres til Betonens Prisfest den 1. juni 2023 i Industriens Hus.