04.02.22 Nyheder

PÅ VEJ MOD FLERE CHAUFFØRER I BETONBRANCHEN

Denne artikel er skrevet af

Fabriksbetonforeningen

Nyt fra Fabriksbetonforeningen

I sne og slud skal betonbilen ud… men hvor er chaufføren? Fabriksbetonforeningen, dens medlemmer, Transporterhvervets Uddannelser og en række skoler samarbejder om en ny, skræddersyet chaufføruddannelse.

Unicons første Volvo FE Electric lastbil sammen med chauffør Kurt Pedersen, har kørt med betonkanonener i 37 år

Jakob Lerche

Der mangler chaufføren i betonbranchen. Så kort kan det siges. Men et nyt lærlingetiltag er på vej og skal resultere i flere, kvalificerede chauffører og bedre fastholdelse.

Dansk Beton har netop lanceret en ny strategi for de næste tre år med fokus på bæredygtighed, digitalisering… og uddannelse. Sidstnævnte fokus er forretningskritisk især i fabriksbetonbranchen, så derfor gik Fabriksbetonforeningen ultimo 2021 i dialog med blandt andre Unicon, Skagen Beton og AMU Nordjylland, så en specialisering inden for uddannelsen som godschauffør kunne tage form.

”Godschauffør med valgfag målrettet brancheområdet fabriksbeton” er en erhvervsuddannelse skræddersyet til virksomheder i branchen for at sikre, at der fremover er chauffører nok, som er faglærte og besidder de nødvendige kvalifikationer inden for betonteknologi, drift og vedligehold.

Betonbil fra Skagen Beton.

Foto: Foto: Skagen Beton

EN SKRÆDDERSYET UDDANNELSE

Anledningen til at starte en chaufføruddannelse specifikt for virksomhederne i fabriksbetonbranchen var egentlig, at Unicon har et mål om at tilbyde unge en erhvervsuddannelse, fortæller Erik Nielsen, som er virksomhedskonsulent hos AMU Nordjylland.

Unicon ser en udfordring i rekruttering af medarbejdere i det hele taget, sammenholdt med en høj gennemsnitsalder blandt virksomhedens nuværende medarbejdere. Og derfor arbejder man på en decideret trainee-uddannelse bredt set. Men især chauffør-manglen er akut, så derfor

har man valgt at fokusere på netop den uddannelse først.

Manglen på chauffører ser ud til at blive større i fremtiden, og vi har mange over 63, som potentielt set er på vej på pension. Derfor tog vi fat i AMU Nordjylland for at få en dialog i gang om mulighederne for at tiltrække flere unge med en lærlingeuddannelse, siger Henrik Walter Larsen, områdechef i Unicon.

Unicon har i mange år sendt ansatte chauffører på kurser hos AMU Nordjylland, så de – sammen med den merit de allerede har fra arbejdet i virksomheden – kan tage de nødvendige kurser for at bestå den formelle eksamen som chauffør. Det ændrer sig med den nye specialisering i uddannelsen.

- Vi har allerede én lærling nu, og efter planen tager vi fem lærlinge ind i 2022 og fem igen næste år. Vi ønsker at få et løbende rul på optag af nye lærlinge hvert år. Senere kommer vi blandt andet til at se på muligheden for lærlinge til produktionen og voksenlærlingeforløb for produktionsassistenter, siger han.

Unicon betonbil. Foto: Jakob Lerche

FLERE MEDLEMSVIRKSOMHEDER SKAL MED

Faktisk er det flere år siden, at Skagen Beton begyndte at have chaufførlærlinge, og da Unicon fik nys om det, tog planen om en skræddersyet uddannelse til fabriksbetonbranchen form. I Fabriksbetonforeningen har man herefter taget handsken op på vegne af medlemsskaren for få skabt en uddannelse til gavn for hele branchen.

- Vi håber, at vi kan få så mange medlemsvirksomheder med som muligt, og derfor er vi som interesseorganisation gået aktivt ind i planlægningen og udviklingen, så vi så vidt muligt dækker alle ønsker og behov, siger Jesper Ketelsen, chefkonsulent i Fabriksbetonforeningen.

Planen er en grundlæggende godschaufføruddannelse fordelt over hele landet, men den del af uddannelsen, som handler om betonviden, skal eleverne til AMU Nordjylland for at få.

-Vi har mange års erfaring og kompetencer inden for betonbranchen og kommer til at stå for den specialiserede del af uddannelsen som for eksempel håndtere en roter-bil, siger Erik Nielsen.

Interesseret?

Virksomheder, der ønsker lærlinge til uddannelsen, skal være godkendt som lærested af TUR (Transporterhvervets Uddannelser). Godkendelse forgår via et digitalt skema på www.tur.dk. Aflønning af lærlinge under uddannelse sker med overenskomstmæssig løn, og som virksomhed får man godtgørelse under skoleophold. Det er muligt at tilmelde sig uddannelsen allerede nu.

For mere info om uddannelsen kontakt Jesper Ketelsen, chefkonsulent i Fabriksbetonforeningen: jek@di.dk.

Uddannelsen til godschauffør

Uddannelsen til godschauffør med valgfag målrettet brancheområdet fabriksbeton varer tre år og seks måneder og er målrettet unge under 25 år, som får alle relevante kørekort og certificeringer. Det forventes, at uddannelsen kan starte op i 2. halvår 2022. Eleverne modtager et svendebrev ved uddannelsens afslutning. Uddannelsens brancherelaterede fag som for eksempel betonteknologi foregår hos AMU Nordjylland med en forventet varighed på samlet set tre uger. Resten af de obligatoriske fag tages på en af følgende samarbejdsskoler: AMU Nordjylland, UC i Holstebro, EUC Lillebælt Fredericia, ZBZ i Slagelse og TEC i Hvidovre. Dermed dækkes hele landet.

Birgitte Theresia Henriksen
Skrevet af:

Birgitte Theresia Henriksen

Relateret indhold