Tidligere i år, da Casper Mathiasen blev udnævnt til direktør i Unicon, trådte han ind i Fabriksbetonforeningens bestyrelse og er nu – efter bestyrelsen har konstitueret sig – formand. Unicon-direktøren er ligeledes ny formand i Dansk Beton, så der er nok at se til med direktørjob og det dobbelte formandsarbejde med at varetage betonbranchens fælles interesser.
Men Casper Mathiasen er klar til at yde en indsats for at fastholde og udvikle et forum, hvor medlemmer og interessemedlemmer sammen kan udvikle og flytte betonbranchen. For ”som enkeltvirksomhed er det udfordrende at have ressourcer til det hele, men når vi går sammen i forening, giver det mange flere muligheder”, siger Casper Mathiasen.
Ud af komfortzonen
Det er vigtigt, at foreningen igangsætter og finansierer udviklingen af projekter, der imødekommer de vigtigste udfordringer inden for fabriksbeton. Helt konkret mener formanden, at fokus skal være på både teknik, innovation og kommunikation.
”Vi skal kunne flytte betonstandarderne i samme tempo som den bæredygtige agenda udvikler sig i, men uden at gå på kompromis med kvaliteten og integriteten i standarderne.”
Han påpeger, at betonbranchen er meget teknisk, men at det måske ikke altid er i det tekniske spor, at det visionære bliver udtænkt. For det er vigtigt at lade sig inspirere, at turde tænke ud over de tekniske begrænsninger, som branchen har i dag.
”Vi skal kunne skubbe rammerne for innovation til det maksimale for at teste nogle ting af. Selvfølgelig skal det tekniske være på plads, men vi skal prioritere det visionære, så vi kan imødegå udviklingen inden for bæredygtighed, tiltrække nye talenter og komme ud af den komfortzone, der til tider har kendetegnet betonbranchen.”
Den vigtige kommunikation
Forudsætningen for det hele er ifølge Casper Mathiasen kommunikation. Derfor er kommunikation på lige linje med både det tekniske og det visionære, når han taler fokus for Fabriksbetonforeningen.
”Det er vigtigt, at vi som branche kommunikerer, så andre forstår det. Det bliver meget hurtigt meget teknisk, fordi vi er fagfolk. Vi skal fortsat kommunikere fagligt korrekt, men eftersom det ikke udelukkende er fagfolk, som køber og forbruger vores produkter, skal vi også have dem, der er i periferien af betonbranchen for øje i vores kommunikation. Det gælder fx slutkunder og i særdeleshed arkitekter, hvor vi som branche jo er lykkedes med at brande beton til mere end blot et byggemateriale – beton er blevet æstetik korrekt igen. De senere år er der kommet flere flotte og moderne byggerier med synlig beton til, og den udvikling skal vi gerne fastholde.”
Sammenspillet mellem det tekniske, det visionære og kommunikationen til omverdenen er derfor afgørende, for ellers kan branchen komme til at virke utroværdig, mener formanden, der ser det som en af Fabriksbetonsforeningens vigtigste opgaver at orkestrere det samspil for at få tingene til at lykkedes i praksis og få kommunikeret de gode cases, som udspringer af branchens fortsatte innovation.
Følelsen af at møde ind klokken tre om natten for at køre en stor bro eller en anden stor støbning. Hvor alle er spændte, arbejder sammen og får tingene til at lykkes, og man tydeligt kan mærke den energi, der summer – det er støbefeber, og det er helt specielt for vores branche Casper Mathiasen
CO2 og arbejdskraft
Det helt overordnede fokus i Fabriksbetonforeningens arbejde i de kommende år, er ifølge formanden at arbejde videre med målene fastlagt i Bæredygtig Beton initiativet.
”Vi skal nå målet om 50% CO2-reduktion i branchen i 2030 og sætte nogle ambitiøse og målbare delmål, så vi ikke står i sidste time og indser, at vi kun er nået halvvejs. Herudover skal vi også hele tiden udfordre os selv og branchen yderligere, så vi måske endda kan komme i mål før tid og overgå egne forventninger.”
Han understreger, at uddannelse og tiltrækning af arbejdskraft er det afgørende middel til målet. Branchen har brug for en pipeline af dygtige mennesker, der kan tage over og bære branchen videre og løfte den til næste niveau med både tekniske og praktiske kompetencer.
”Vi skal gøre opmærksom på vores branche og synliggøre, at den er for alle, sådan som Dansk Beton og Fabriksbetonforeningen er i gang med i form af projekter som Verdens Vildeste Brobyggere, interne uddannelser, fokus på diversitet mv. Og så må vi ikke hænge fast i, hvordan tingene var, men have fokus på hvor vi vil hen – og her tænker jeg især bæredygtighed. Vi skal være innovative og udfordre os selv, så vi kan vækste beton yderligere. Vi kommer jo ikke uden om, at det er det, det handler om.”
Bæredygtighed er mere end CO2
Men Casper Mathiasen hejser også flaget for, at bæredygtighed i betonbranchen er meget mere end CO2-reduktioner. Det er også holdbarhed, funktionalitet, ressourceeffektivitet – ja, det er faktisk helheden i beton og betonproduktion. Han ønsker derfor at nuancere bæredygtighedsbegrebet.
”Beton er blevet meget udskældt grundet CO2-aftrykket og med rette. Derfor har vi fuldt fokus på at reducere CO2, men det bliver en lidt ensidig fortælling, hvor man glemmer de mange fordele ved at anvende beton, som jo netop har gjort det til verdens mest anvendte byggemateriale. Dem skal vi genfortælle og minde byggebranchen om. Derfor er det vigtigt, at vi som branche holder fast og arbejder sammen for at få nye materialer og initiativer til at lykkes, for hvis vi vil fastholde beton som det fortrukne byggemateriale er bæredygtighed ikke en individuel udfordring, men en brancheudfordring. Den bør vi løse sammen, og det er netop det, som vi kan i Fabriksbetonforeningen ved at varetage medlemmernes interesser.”
Det bedste ved betonbranchen
Casper Mathiasen har meget godt at sige om betonbranchen, men hvis han skal fremhæve noget af det bedste – altså ud over det fantastiske i, at der ”nærmest ikke er noget, der ikke kan bygges i beton” – så er det støbefeber.
”Følelsen af at møde ind klokken tre om natten for at køre en stor bro eller en anden stor støbning. Hvor alle er spændte, arbejder sammen og får tingene til at lykkes, og man tydeligt kan mærke den energi, der summer – det er støbefeber, og det er helt specielt for vores branche.”
Og så fremhæver formanden i særlig grad kollegaerne i branchen som noget helt unikt.
”Betonbranchen er fuld af fantastisk dygtige og hyggelige mennesker. Humøret er altid højt, når vi mødes, også selv om vi til daglig er konkurrenter. Der er en fantastisk stemning og en god energi. Det bliver ikke bedre,” afslutter Casper Mathiasen.
Casper Mathiasen tiltrådte som medlem af Fabriksbetonforeningens bestyrelse i februar 2022 og blev herefter udnævnt til formand. Han er desuden også formand for Dansk Beton – hvor han tidligere i år tog over fra den tidligere formand gennem syv år, Niels Søndergaard.
Casper Mathiasen startede som Managing Director i Unicon den 1. februar 2022. Før det havde han en direktørstilling i Aalborg Portland A/S, hvor han arbejdede med transformation og projekter på tværs af forretningsenhederne. Casper Mathiasen startede sin karriere i betonbranchen i 2014 i Unicon Danmark, hvor han har opbygget et solidt kendskab til færdigbetonbranchen. Han bor i Trekantområdet, er oprindeligt uddannet murer og har læst HD i Økonomi og Supply Chain på Syddansk Universitet.