13.02.25 Nyheder

Fra maskinoperatør til selvhjulpen problemknuser

Denne artikel er skrevet af

Betonvareforeningen

Hold 3 med 12 nyuddannede maskinoperatører har netop bestået betonbranchens særlige kursus målrettet maskinoperatørerne. Kurset giver dem teknisk viden til selv at løse problemer, så produktionen ikke står stille. Kurset afholdes om vinteren, så der er tid til at blive klogere og få netværk i de stille måneder.

Et nyt hold selvhjulpne problemknusere står klar til at passe betonbranchens maskiner.

Foto: Marie Leth

Maskinoperatørerne bag blokstensmaskinerne arbejder i små hold. Det kan derfor være svært at få hjælp, når der er problemer med maskinerne. Står maskinerne stille i bare et par timer, kan det blive en dyr affære. Derfor udbyder Betonvareforeningen og AMU Nordjylland et kursusforløb, der skal gøre maskinoperatørerne mere selvhjulpne:

"Problemer i produktionen kan ofte løses på stedet, hvis du har den rigtige viden. Vi klæder operatørerne på, så de kan løse mange af problemerne selv, når de opstår. Vi kommer godt omkring, så både unge og gamle garvede får ny viden med hjem," siger Jes Hankil Knudsen, faglærer på AMU Nordjylland og ansvarlig for kurset.

Lukasz Pawel Nowak fra IBF og brødrene Radoslaw Skalski og Sebastian Skalski Thisted Fjerritslev Cementvarefabrik A/S har fået et stort udbytte af kursusrækken, selvom en del af undervisningen har været på dansk.

Foto: Marie Leth

Hands on undervisning

Kurset løber over to år og giver forståelse for de forskellige led af produktionen fra maskinerne over betons særlige egenskaber til det færdige produkt. Deltagerne kommer på besøg hos KVM, Aalborg Portland og Haarup Maskinfabrik udover undervisningen på AMU Nordjylland. Her på den sidste dag får deltagerne lov til at rode med maskinerne på KVM og få løsningerne helt ind i fingrene:

"Der er jo ingen grund til at have verdens bedste maskine, hvis du ikke har nogen, der kan betjene den. Du sætter jo heller ikke en 18-årig, der lige har fået kørekort til at køre en formel 1 bil. Jo større deres operationelle værktøjskasse er, desto bedre kan de løse problemerne selv. Outputtet for fabrikken bliver bedre, fordi de kommer hurtigere i gang igen," siger Klavs Kolberg Nielsen servicechef i KVM, der kommer med gode råd til maskinoperatørerne, der nysgerrigt følger hinandens forsøg på fejlfinding.

Blevet bedre til at optimere kørsel

En af operatørerne på kurset er Stefan Lau Andersen, som kun havde været hos Skagen Beton i kort tid, da han startede på kursusrækken:

"Det har været et meget inspirerende forløb. Jeg er blevet bedre til at betjene maskinen og optimere min kørsel. Jeg har også fået viden om, hvad der kan være galt, hvis fliserne går i stykker. Det kan være, at formen er fyldt forkert, eller betonen er blevet vibreret for meget. Så skal indstillingerne justeres. Meget af det lærer du normalt gennem sidemandsoplæring, men der er du afhængig af, hvor dygtig den mand er, som lærer dig op."

Jeg er blevet bedre til at betjene maskinen og optimere min kørsel, lyder det fra maskinoperatør Stefan Lau Andersen. Han havde kun været hos Skagen Beton i kort tid, da han startede på kursusrækken.

Foto: Marie Leth

Mester i fejlfinding

Oppe i et lille rum ved siden af undervisningsrummet holder de tre polakker Lukasz Pawel Nowak fra IBF og Radoslaw Skalski og Sebastian Skalski fra Thisted Fjerritslev Cementvarefabrik A/S en velfortjent pause. De taler alle engelsk og har haft godt udbytte af kurset, selvom meget af undervisningen har været på dansk. De har også hjulpet med at oversætte undervisningsmateriale, så det fremover fås på engelsk.

"Det har været et super godt kursus. Vi har lært, hvordan maskinen er bygget op, så vi ved, hvor vi skal kigge, hvis vi støder på problemer, og hvordan vi skal løse problemerne," siger Lukasz.

"Ja, det har været virkelig værdifuldt at lære så meget om produktionen og maskinen. Vi har også lært nogle søde mennesker at kende og fået et større netværk i branchen. Så hvis vi får nogle problemer, vi ikke kan løse, så kan vi bare række ud på Messenger," siger Radoslaw. 

Deltagerne følger nysgerrigt med, når der ledes efter fejl.

Foto: Marie Leth

Netværk og fællesskab

Netop kursets sociale aspekt kan være ret værdifuldt. Medarbejderne er vant til at arbejde alene og stå med problemerne selv. Kurset tilbyder et fællesskab, hvor du kan få sparring fagligt og socialt. Det kan i sidste ende være med til at fastholde medarbejderne i branchen.

"Gruppen har virkelig haft det godt sammen socialt. De har boet sammen på hotel, været ude at spise sammen og drikke en øl efter kurset. Det har helt sikkert givet et godt fællesskab, som de kan trække på i lang tid fremover," slutter Jes Hankil Knudsen.

Næste hold starter op i januar 2026, men allerede nu opfordres virksomhederne til at tænke uddannelsen ind i deres planlægning. Kontakt AMU Nordjylland for yderligere information - klik her.

Relateret indhold