Endnu et Vejforum er veloverstået, og endnu engang bemandede gode folk fra Betonvareforeningen standen på skift. Kim Falkenberg, IBF, og Jens Mølgaard, FC Beton, stod klar til at udbrede kendskabet til Betonvareforeningens medlemmers arbejde med – især - grøn omstilling, men også til at hjælpe kunderne til at bruge belægningsprodukter korrekt. For hvis fagligheden styrkes, får kunderne mere værdi for pengene og samtidig et mere bæredygtigt produkt.
Magasinet BETON har talt med Kim Falkenberg og Jens Mølgaard om værdien af at deltage på Vejforum.
”Vi deltager, fordi det er vigtigt for os at vise os frem og vise folk, at vi har noget at byde på,” fortæller Jens Mølgaard og Kim Falkenberg.
”Beton har ry for at være skidt, fordi cementen er dyr på CO2, men vi vil gerne vise, at vi har en masse tiltag, der trækker vores produkter i en mere bæredygtig retning. Såsom genbrug, genanvendelse og nye alternative bindemidler. Desuden er det vigtigt, at vi viser, at vi er til at regne med.”
De sammenligner det med en forretning, hvor der er papir for alle vinduerne.
”Vi skal have papiret rykket af, og inviteret kunderne inden for. Og sikre at de forstår at bruge vores produkter korrekt. Eksempelvis ved at bruge det rigtige fugesand og på den måde opnå bedre styrker i belægningen, mindre vedligeholdelse og måske mindre betontykkelser.”
De to belægningsfolk vurderer, at betonvarebranchen har fået øget synlighed ved at deltage på Vejforum. Og med over 1.000 deltagere fra kommunerne og det private - ingeniører, entreprenører, arkitekter med videre, har de nået den helt rigtige målgruppe, mener Kim Falkenberg.
”Det er typisk ingeniørfirmaer, rådgivere som projekterer vejanlæg og befæstelser, arkitekter, som søger nye, smarte løsninger og så kommunernes tekniske forvaltning, der kommer forbi standen.”
Ifølge Jens Mølgaard var der mange, der lagde mærke til Betonvareforeningens stand og kiggede forbi.
”Folk var meget interesserede i vores produkter og fortællinger. Jeg talte med en del planlæggere og entreprenører, der arbejder med vejprojekter og anlægsprojekter. Folk fra det offentlige eller fra Arkil, Niras eller Cowi. Der kom også en tegnestuedirektør hen, som var interesseret i CO2-kompenserede fliser.”
En enig Kim Falkenberg tilføjer:
”Generelt søger folk ny viden og interesserer sig for, hvad der rører sig. Vi oplevede stor interesse for branchens nye belægningsprodukter uden cement, men folk skal jo have det at vide. Betonvarebranchen kan jo stå med en verdenssensation, uden at nogen opdager det, hvis vi ikke gør opmærksom på det. For mig er det vigtigt at spænde ben for deltagerne under Vejforum, så de fx opdager, at den flise, vi har med på standen, er uden cement. Og det er jo en sensation.”
Kim Falkenberg vurderer, at han havde 10-15 gode snakke med folk pr dag.
”Det fantastiske ved vores stand er jo, at vi kun skal dele viden. Folk skal ikke have pungen op ad lommen, når de kommer forbi. Jeg brugte en del energi på at fortælle folk, hvordan en flise egentlig skal lægges. For at øge fagligheden. Hvis folk ikke bygger efter gældende normer og standarder, opstår der skader, og så reduceres den levetid, som slutbrugeren kan forvente, til under 10 år. Det er skidt for både branchen og miljøet,” siger han og understreger, at belægning er en stor investering-
”Hvis belægningen ikke laves rigtigt, holder det ikke. Og så risikerer vi, at folk foretrækker asfalt, fordi det er billigere. Det gjorde vi opmærksom på derovre. Alle kan kalde sig brolæggere, men fagligheden og den faglige stolthed skal øges, og det fik vi synlighed omkring på Vejforum.”
Om Vejforum 2022
Vejforum løb af stablen den 7.-8. december i Nyborg med omkring 1.000 deltagere og 60 udstillere. I år med overskriften ”Veje til bæredygtighed”. Betonvareforeningens stand blev på førstedagen bemandet af Jesper Ketelsen, chefkonsulent i Dansk Beton/Betonvareforeningen, Tommy Eriksen, salgskonsulent i RC Beton, og Kim Falkenberg, salgschef i IBF A/S. Dagen efter blev Jesper Ketelsen og Tommy Eriksen afløst af Jens Mølgaard, adm. direktør i FC Beton og formand i Betonvareforeningen.